Субота, 27.05.2017, 14:59
Вітаю Вас Гість | RSS
Циклова комісія викладачів музичних дисциплін
Головна » Файли » Давиденко А.К. » Інструктивні

Методичні рекомендації щодо вивчення дисциплін художньо-естетичного циклу в 2009-2010 (витримки)
[ Викачати з сервера (59.0Kb) ] 09.01.2010, 21:43

Методичні рекомендації щодо вивчення дисциплін художньо-естетичного циклу в 2009-2010 навчальному році

(витримки)

 

        Одним із найважливіших завдань сучасної освіти є духовний розвиток особистості. Вирішенню цього завдання покликані сприяти предмети художньо-естетичного циклу в системі загальної середньої освіти. Зміст предметів художньо-естетичного циклу розкриває перед учнями розмаїття жанрів і стилів українського та світового мистецтва, своєрідність вітчизняної художньої культури в контексті світових культуротворчих процесів, особливості культурних регіонів світу, основи естетичних знань. Через предмети художньо-естетичного циклу активізується внутрішній духовний світ учнів, їхні почуття та думки, що сприяє розвитку моральних, естетичних, світоглядних ідеалів та формуванню соціальних компетенцій учня. Головною метою художньо-естетичної освіти в загальноосвітній школі є розвиток особистісно-ціннісного ставлення до мистецтва та навколишнього світу, здатності до сприймання, розуміння і творення художніх образів, потреб в художньо-творчій самореалізації і духовному самовдосконаленні.

З метою поліпшення якості художньо-естетичної освіти 31 березня 2009 року в Міністерстві освіти і науки України за ініціативи Міністра освіти і науки Івана Вакарчука відбулася Всеукраїнська нарада "Сучасна художньо-естетична освіта: реалії та перспективи". У цій нараді взяли участь понад 200 учасників: вчителі, методисти, представники дошкільних, позашкільних, вищих навчальних закладів, науковці зі всіх регіонів держави. На основі громадського обговорення  проблем, які піднімалися на нараді, розроблено  План дій щодо поліпшення якості художньо-естетичної освіти  на 2009-2012 роки. Ознайомитися з ним можна на сайті міністерства www.mon.gov.ua.

 Організація допрофільної підготовки учнів та поглибленого вивчення дисциплін художньо-естетичного циклу

       Особливістю допрофільної підготовки учнів у галузі шкільної художньо-естетичної освіти є її наскрізність та наступність. Тобто, переважна більшість факультативних курсів та курсів за вибором вивчаються учнями упродовж кількох років і взаємодоповнюють один одного за змістом. Зокрема, підґрунтям  допрофільної підготовки учнів основної школи може бути поглиблене вивчення мистецьких дисциплін, що розпочинається в початковій школі. Так, у школах із поглибленим вивченням музики та образотворчого мистецтва відповідно в 1-8-х (1-7-х класах) рекомендуємо використовувати програми «Музика», 2 години на тиждень (авт. О.Гумінська) та «Образотворче мистецтво», 2 години на тиждень, авт. Н.Ковальчук (обидві - вид. «Торсінг», 2006 р.). Концентричний принцип будови зазначених програм надає можливість повторного та щоразу глибшого опанування їх змісту на різних рівнях навчання. Програми О.Гумінської мають повне навчально-методичне забезпечення: календарно-тематичне планування, музичні хрестоматії та фонохрестоматії з 1 по 8 клас  (вид. «Навчальна книга - Богдан», м. Тернопіль).

     Поглиблене вивчення мистецьких дисциплін у початковій школі   створює передумови для якісної допрофільної підготовки учнів основної школи, що в подальшому дасть їм можливість свідомо обрати профіль навчання. У старшій школі вивчення обраних учнями факультативних курсів та курсів за вибором допомагатиме їм визначитися із вибором майбутньої професії.

       Вивчення факультативних курсів та курсів за вибором в основній школі організовується за рахунок годин варіативної складової навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів за умови наявності бажання учнів їх вивчати  і створення належних умов для їх опанування.

       Реалізації допрофільної підготовки учнів сприятимуть збірники програм факультативних курсів та курсів за вибором для спеціалізованих загальноосвітніх шкіл музичного та художнього профілю, сформовані Міністерством освіти і науки України. Збірники видано видавництвом «Ранок» у 2009 році. Пропоновані в збірниках програми можуть використовуватися не лише в спеціалізованих школах, а й у будь-яких загальноосвітніх навчальних закладах для допрофільної підготовки учнів.

       За програмами, наявними в збірниках, учні 9-го класу зокрема можуть вивчати такі факультативні курси та курси за вибором, як «Декоративно-ужиткове мистецтво», «Історія образотворчого мистецтва», «Світова художня культура», «Графіка», «Живопис», «Українське народне мистецтво», «Креслення», «Дизайн», «Хореографія», «Гра на бандурі», «Гра на електронних музичних інструментах», «Театр», «Хоровий клас», «Музичні ансамблі».   

       Збірники укладено із програм,  розроблених авторами та  авторськими колективами з різних регіонів України, у складі яких вчителі, методисти, науковці, зокрема співробітники Академії педагогічних наук України. В окремих  програмах ураховано досвід організації допрофільного та профільного навчання в конкретних загальноосвітніх навчальних закладах, як, наприклад, спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів №29 м. Сум, СЗШ №50 м. Львова, спеціалізованій школі ІІ-ІІІ ст. №58 м. Луганська, СЗШ №26 та СЗШ №19 з поглибленим вивченням іноземних мов м. Донецька та інших.

       У зазначених збірниках представлено більш ніж одну програму з деяких курсів за вибором чи факультативів, як наприклад з хореографії чи декоративно-ужиткового мистецтва, що передбачає різні авторські підходи щодо навчання та різну тривалість вивчення курсів. Така варіативність надасть учителю можливість обрати програму відповідно до власних поглядів, уподобань та можливостей учнів.

         Підвищенню ефективності шкільної художньо-естетичної освіти, зокрема – поглибленої, допрофільної та позакласної сприятиме використання у навчально-виховному процесі нових методичних та навчально-методичних посібників, виданих у різних областях країни. До уваги вчителів мистецьких дисциплін пропонуються: дитячий альбом «Паперовий літачок» (збірка пісень), авт. М.Назарець, вид. Makrus-studio,                смт. Романів Житомирської обл., 2008р.; «Мій зошит з музики» 1, 2, 3, 4 класи,                      авт. М.Яскулко, вид. «Ранок-Веста», Харків, 2008р.; навчально-методичний посібник з курсів «Образотворче мистецтво» та «Художня культура», авт. О.Башкардін, Запоріжжя, 2008р.; «Іграшка, гра, дитина: від обрядової субстанції до сучасних моделей виховання» за ред. О.Найдена, вид. «Стилос», Київ, 2007р.; «Учусь рисовать» (плани-конспекти уроків у 1 класі), авт. Л.Климова, І.Ланіна, вид. «Ранок-Веста», Харків, 2008р.; «Хореографія» (методичний посібник), авт. А.Тараканова, газета «Позашкілля» (вид.«Шкільний світ»), №1/2009 р.; «Рідні мелодії та ритми. Українське вокально-хорове мистецтво» (відп. за випуск А.Тараканова), вид. «Букрек», 2007р.; «Методичні рекомендації слухачам курсів підвищення кваліфікації з образотворчого мистецтва» (упор. В.Жукотинська, В.Спіжавка), м. Чернівці, 2009р.; «Матеріали для навчальних занять з художньої культури. 9 клас» (автор-укладач Г.Іванеску), м. Хмельницький, 2008р.

       Сайт www.makrus-studio.narod.ru пропонує великий вибір записів вокальної та інструментальної музики, зокрема «мінусівок» пісень (у тому числі дитячих) у різних форматах. Архів сайту постійно оновлюється.

       У нових випусках часопису «Артклас», а також на сайті www.artclass.lviv.ua  до уваги учнів та вчителів цікаві й змістовні ілюстровані   матеріали з образотворчого мистецтва та художньої культури.

       З новими досягненнями в царині культури, мистецтва і мистецької педагогіки можна ознайомитися на сторінках фахового журналу «Мистецтво та освіта». Журнал друкує інформаційні матеріали, методичні рекомендації та розробки, а також нотні додатки, що покликані допомагати в реалізації змісту освітніх галузей «Мистецтво» та «Естетична культура» в шкільному навчально-виховному процесі.

       Водночас, відповідно до наказу МОН від 24.12.2007р. №1166 «Про використання навчально-методичної літератури у загальноосвітніх навчальних закладах», наголошуємо на уважному та відповідальному ставленні вчителів до використання різноманітних видань у навчально-виховному процесі. 

        Інформація щодо рекомендованої міністерством навчально-методичної літератури з дисциплін художньо-естетичного циклу щороку подається в Переліку програм та навчально-методичного забезпечення в Інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки України.

 

Музичне мистецтво(1-8 класи), образотворче мистецтво (1-7 класи)

 

  Як і в минулі роки, вивчення музики в 1-4-х класах здійснюватиметься за програмами авторів О.Ростовського, Л.Хлєбнікової, Р.Марченко або О.Лобової (вид. «Початкова школа», 2006р.). Причому, тематичний зміст програми О.Ростовського відкриває можливість досягнення цілісності та єдності навчального процесу всього навчального курсу на основі єдиної музично-педагогічної концепції, яку продовжує програма з музичного мистецтва для 5-8 класів 12-річної школи (авт. Б.Фільц та ін.), вид. «Перун», 2005 р.

       Образотворче мистецтво в 1-4 класах вивчається за програмою Л.Любарської та Л.Вовк (вид. «Початкова школа», 2006 р.), а в 5-7-х класах – за програмою Е.Бєлкіної та ін. (вид. «Перун», 2005 р.). Зміст програм спрямований на збагачення емоційно-естетичного досвіду учнів під час сприймання навколишнього світу і практичної діяльності. Віддзеркалення цього світу в художньо-творчій діяльності кожного учня є важливим завданням для вчителя образотворчого мистецтва.

       Альтернативою вивченню автономних предметів «Музичне мистецтво» та «Образотворче мистецтво» може бути інтегрований курс за програмою «Мистецтво»           (авт. Л. Масол та ін.) для 1-4 класів (вид. «Початкова школа», 2006 р.) та 5-8 кл.               (вид. «Перун», 2005 р.).

       Зміст усіх зазначених вище програм реалізовано в електронних навчально-методичних посібниках видавництва «Контур-плюс» (м. Рівне).

       Наголошуємо на тому, що  навчальна діяльність учнів з дисциплін художньо-естетичного циклу у початковій та основній школі можуть проводитись у різних  формах  окрім письмових (запис учнями будь-якої інформації зі слів учителя чи з дошки,  контрольних, самостійних робіт, написання рефератів), які спричиняють додаткове недоцільне навантаження учнів. Примусове ведення учнями зошитів, виконання письмових домашніх завдань є недоцільним і несприятливим для організації творчої мистецької діяльності.

       З метою підвищення якості шкільної художньо-естетичної освіти слід уникати таких недоліків у навчально-виховному процесі:

       - недотримання вчителем вимог навчальних програм та їх довільне трактування, зокрема на користь власних мистецьких уподобань або фахової спеціалізації (теоретик, хоровий диригент, інструменталіст, вокаліст тощо);

      - перенесення вчителем функцій спеціальної мистецької освіти в загальноосвітню школу (зокрема, нав’язування учням спеціальних теоретичних знань, не передбачених шкільними  державними стандартами і програмами);

      - заміна уроків мистецтва репетиціями чергових шкільних свят;

      - проведення вчителем початкових класів замість уроків мистецтва уроків з інших дисциплін, нефахове й методично неграмотне проведення ним уроків мистецтва.

       Художньо-естетична освіта завдяки розмаїттю засобів впливу на особистість і потенціальним можливостям посідає особливе місце в системі загальної середньої освіти, впливаючи на процес саморозвитку людської духовності, залучає людину до світових художніх надбань, що позитивно позначається на творчих та інтелектуальних здібностях не лише окремої особистості, а й суспільства в цілому як у певно визначених історичних умовах, так і в умовах його власного самовідтворення.              

      

 

 

Категорія: Інструктивні | Додав: muza
Переглядів: 2651 | Завантажень: 316 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Категорії розділу
МВМН [16]
ОСЕМ [2]
Інструктивні [35]
Музичні файли [0]
Сценаріїї театралізованих свят [1]
Практика пробних уроків і занять [6]
Програми, рекомендації, планування тощо
СМЛ [1]
Роботи студентів з ОСЕМ [10]
Пошук
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Copyright MyCorp © 2017
Безкоштовний хостинг uCoz